16 مه 2023- یافته های کارآزمایی تصادفی FLAMINGO نشان می دهد که پایش لحظه ای گلوکز (FGM) بر عادات غذایی، کنترل قند خون و بروز ماکروزومی جنینی در بیماران مبتلا به دیابت بارداری (GDM) تأثیر می گذارد. نتایج این کارآزمایی تصادفی‌ و کنترل دار به صورت آنلاین در Acta Diabetologica در 10 مه 2023 منتشر شد.

محققان گزارش دادند که استفاده از FGM به طور قابل توجهی کنترل قند خون را در هفته های سوم و چهارم مطالعه بهبود بخشید. FGM منجر به نمراتEAT  یا تست ارزیابی خوردن[1] بالاتری شد، که نشان دهنده تغییرات مثبت رژیم غذایی پس از تشخیص GDM بود. با این حال، بر مداخلات سبک زندگی، از جمله واجد شرایط بودن برای انسولین درمانی، افزایش وزن بارداری، یا دوز انسولین تأثیری نداشت. FGM به طور قابل توجهی بروز ماکروزومی جنینی را کاهش داد، اما تاثیر معنی داری بر بروز هیپوگلایسمی نوزادان یا صدک وزن آنها هنگام تولد نداشت.

در زنان باردار، دیابت بارداری شایع ترین نوع هایپرگلایسمی است. GDM، یک عامل خطر برای پیامدهای بد پری ناتال از جمله هیپوگلایسمی نوزادی، ماکروزومی جنینی و دیستوشی شانه است و میزان بروز آن متناسب با سطح دیس گلایسمی مادر افزایش می یابد. بنابراین، کنترل قند خون نقشی حیاتی در مدیریت GDM دارد.

چندین گزینه برای کنترل قند خون وجود دارد که SMBG(خود نظارتی بر گلوکز خون) رایج ترین و استانداردترین گزینه برای زنان باردار است. با این حال، در سال‌های اخیر روش‌های جدیدی معرفی شده‌اند، برای مثال CGM(سیستم‌های نظارت مداوم گلوکز)، که شامل پایش لحظه ای یا فلش گلوکز و پایش مداوم گلوکز در زمان واقعی است. روشن نیست که آیا این سیستم ها بر نتایج پری ناتال، مانند بروز هیپوگلایسمی نوزادی یا ماکروزومی جنینی در این جمعیت تأثیر می گذارند یا خیر.

هدف دکتر آگاتا ماژوسکا و همکارانش از دانشگاه پزشکی ورشو در لهستان، ارزیابی اثربخشی پایش فلاش گلوکز در دیابت بارداری بود.

در این مطالعه 100 زن باردار با تشخیص GDM بین هفته های 24 تا 28 بارداری در کلینیک دانشگاه پزشکی ورشو انتخاب شدند. بیمارانی که معیارهای ورود را داشتند به طور تصادفی در گروه مطالعه (FGM، 50 نفر) یا گروه کنترل (SMBG، 50 نفر) قرار گرفتند. نتایج آزمایشگاهی و بالینی در چهار بازدید بعدی مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتیجه ی اولیه ی این مطالعه، میانگین قند خون ناشتا و قند خون پس از غذا بود. پیامدهای ثانویه پیامدهای پری ناتال بود.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· بین گروه ها تفاوت معنی داری در میانگین گلایسمی وجود نداشت.

· قند خون ناشتا و پس از غذا در گروه مطالعه در مقایسه با گروه کنترل، به طور قابل ملاحظه ای در طی چهار هفته اول پس از تشخیص دیابت کاهش داشت، بدون اینکه تفاوت معنی داری در پیشرفت به سمت درمان با انسولین وجود داشت ( نسبت شانس1.09).

· بروز ماکروزومی جنینی در SMBG به طور قابل توجهی بیشتر از گروه FGM بود( نسبت شانس5.63).

محققان بر اساس این یافته ها نتیجه گیری کردند که پایش فلاش گلوکز بر عادات غذایی، کنترل قند خون و بروز ماکروزومی جنینی در بیماران مبتلا به دیابت بارداری تأثیر می‌گذارد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/flash-glucose-monitoring-system-significantly-improves-glycemic-control-in-women-with-gestational-diabetes-111403

 



[1]Eating Assessment Test